Reklama na własnej nieruchomości, a pozwolenie na budowę

Reklama w przestrzeni publicznej

Aby można było na działce postawić urządzenia reklamowe musimy wziąć pod uwagę  dwie podstawowe kwestie. Przede wszystkim musimy brać pod uwagę prawo budowlane, które reguluje takie kwestie. Zgodnie z art. 29 ust. 2 pkt 6 ustawy prawo budowlane nie wymaga się pozwolenia na budowę związanego z instalowaniem tablic i urządzeń reklamowych. Wyjątek stanowią obiekty wpisane do rejestru zabytków, pozwolenia mogą wymagać również reklamy świetlne i podświetlane w rozumieniu przepisów drogowych. Dopiero w takim wypadku należy wziąć pod uwagę np. firmę budowlaną, która się tym dla nas zajmie. 

Zagadnień dotyczących umieszczania nośników reklamy w przestrzeni publicznej powinniśmy szukać w:
Dodatkowymi dokumentami, które regulują kwestię związaną z reklamą w przestrzeni publicznej, są:
  • studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
  • miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego,
  • uchwały oraz zarządzenia przyjmowane przez jednostki samorządu terytorialnego.
20 marca 2015 roku została przyjęta przez Sejm Rzeczypospolitej ustawa krajobrazowa, która pozwala samorządom na zastosowanie nowych środków w dziedzinie reklam w przestrzeni publicznej. Rada Gminy na podstawie nowych przepisów posiada kompetencje do wyznaczenia obszarów, na terenie których może wprowadzić zakaz lokalizacji reklam lub nawet usunięcie już istniejących nośników reklamy. Dla obszarów, gdzie zostały wprowadzone określone regulację, gmina może zażądać opłaty reklamowej.

Reklama na zabytku

Wskazując na artykuł 36 ust. 1 pkt 10  ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami umieszczenie na takich obiektach nośników reklamy wymaga pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków. Do złożenia stosownego pisma uprawniona jest:
  • osoba fizyczna,
  • jednostka organizacyjna posiadająca tytuł prawny do korzystania z zabytku,
wynikać to może np. z umowy najmu. Składając wniosek, trzeba w nim zawrzeć stosowne dane:
  • adres zabytku,
  • zakres prac,
  • informację odnośnie urządzenia reklamowego:
    • kolorystyka,
    • wymiar,
    • rodzaj montażu,
    • termin rozpoczęcia i zakończenia prac,
    • uzasadnienie związane z potrzebą reklamy.
Do pisma musimy dołączyć potwierdzenie uiszczenia wymaganej opłaty skarbowej. Za niedochowanie formalności oraz uzyskania pozwolenia grozi kara grzywny zawarta w Kodeksie Wykroczeń.

Reklama na budynku

Pozostałe przypadki związane z instalacją tablic i urządzeń reklamowych na budynkach nie wymagają pozwolenia na budowę, jednakże art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo budowlane mówi nam, iż wymagają zgłoszenia do właściwego organu. 

W treści zgłoszenia trzeba wskazać:
  • rodzaj,
  • zakres,
  • sposób wykonywania robót budowlanych,
  • termin rozpoczęcia prac.
Do zgłoszenia musimy dołączyć oświadczenie mówiące, iż mamy prawo do dysponowania daną nieruchomością. Musimy pamiętać, aby zwracać uwagę na szczegóły, gdyż prawdziwość oświadczenia będzie zbadana, a za nieprawdziwość grozi odpowiedzialność prawna. Oprócz podstawowych dokumentów winniśmy złożyć wszelkie wymagane dokumenty na podstawie odrębnych przepisów. W razie braków organ nałoży na zgłaszającego obowiązek uzupełnienia dokumentacji. Jeśli nie dokonamy uzupełnienia, zostanie wniesiony sprzeciw w formie decyzji administracyjnej. Istotnym faktem jest, iż prawo nie wskazuje zamkniętych ram terminu na uzupełnienie dokumentacji, czas dany przez organ ma realnie odzwierciedlać czas potrzebny na odpowiedz. 

Wykonanie robót budowlanych

Do rozpoczęcia robót budowlanych można przystąpić w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właściwemu organowi, a ten w tym czasie nie wniesie sprzeciwu. Milcząca zgoda organu pozwala na rozpoczęcie prac w terminie 2 lat, po tym czasie trzeba przejść procedurę od początku.

W niektórych przypadkach organ sprawdzający w drodze decyzji administracyjnej może nałożyć obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę. Może to nastąpić w przypadku naruszenia planu zagospodarowania przestrzennego lub spowodować:
  • zagrożenie dla osób lub mienia,
  • szkodliwość dla środowiska lub zabytku,
  • pogorszenie warunków zdrowotnych,
  • uciążliwość dla terenów sąsiadujących.

Reklamy Led

W art. 4 pkt 23 ustawy o drogach publicznych została zawarta odrębna definicja reklamy. Reklamą jest nośnik informacji wizualnej w jakiejkolwiek formie wraz  z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, umieszczony w polu widzenia użytkowników drogi oraz nie jest znakiem w rozumieniu przepisów lub wskazuje informację o obiektach użyteczności publicznej. Zgodę na zamieszczenie tablic reklamowych w obrębie dróg publicznych wydaje zarządca drogi po rozpatrzeniu wniosku zainteresowanego. Nie zwalnia to nas ze stosownego zgłoszenia we właściwym organie. W przypadku umieszczenia takich reklam poza terenem zabudowanym wymagane jest pozwolenie na budowę.

Reklama trwale związana z gruntem

Musimy rozróżnić zatem dwa rodzaje urządzeń reklamowych. Do pierwszej będą należeć wolnostojące trwale związane z gruntem budowle, na które bezwzględnie wymagane jest pozwolenie na budowę. Druga grupa została opisana wcześniej oraz dotyczy instalacji reklam, na które wymagane jest tylko zgłoszenie. W tej grupie znajdują się również mniejsze reklamy, które nie są trwale związane z gruntem. Zazwyczaj są to reklamy o mniejszych rozmiarach, które są lekkie oraz nie stanowią zagrożenia.

Termin trwale związany z gruntem oznacza, iż reklama została na tyle mocno umocowana, iż jest to w stanie przeciwdziałać zewnętrznym czynnikom, które są w stanie ją uszkodzić. W doktrynie prawnej polski została przyjęta teza, iż o związaniu z gruntem nie decyduje to, jak łatwo można przenieść daną reklamę. Ważna jest:
  • konstrukcja,
  • wielkość,
  • przeznaczenie,
  • względy bezpieczeństwa.
Decyzja należy do organu architektoniczno-budowlanego, który w przypadku, gdy inwestor dokonuje zgłoszenia może w ciągu 30 dni zgłosić sprzeciw oraz nakazać uzyskania pozwolenia na budowę.

Mała architektura

Reklama może zostać potraktowana przez organ, jako tzw. mała architektura. Za takie obiekty uważa się niewielkie obiekty, w szczególności:
  • kultu religijnego,
  • figury,
  • posągi,
  • wodotryski,
  • obiekty architektury ogrodniczej,
może do tego dojść, gdy ich funkcja nie sprowadza się wyłącznie do komercyjnej reklamy. Może to również dotyczyć siedzisk, które są trwale związane z gruntem. 

Zakaz zasłaniania okien

Zakaz został wprowadzony przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz administracji w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych. Art. 14a wskazuje, iż budynek wielorodzinny mieszkalny powinien być użytkowany w sposób nieograniczający dostępu do światła. Tego artykułu nie stosuje się w przypadku budowy elewacji budynków. 

Komentarze